Shit Pommes Frites

I Tyskland umgås man med fransmän, som man pratar engelska med. Man förstår inte ett dugg av vad de säger och de är inte särskilt considerate. Därför rekommenderar jag starkt att man hittar en kanadensare som kan återberätta det viktigaste. Hittar man ingen kanadensare kan man generellt anta att fransmännen pratar om sex, och då kopplar man av hörseln ett slag, alternativt dricker vin tills man förstår vad de säger. Det senare rekommenderas inte.

Universität Mannheim har tydligen tysklands bästa Business School och både föreläsningar och fester hålls på världens näst största barockslott, näst efter Versailles. Det här visste jag ingenting om när jag sökte hit, utan jag tyckte mest att terminstiderna passade bra. Där ser man.

Trots att staden inte är så stor finns det mycket saker att göra för den som är intresserad. I fredags besökte jag världens största Weinfest som hålls en liten bit utanför Mannheim (Note to self: Två och ett halvt glas vin á 50 cl är ungefär alldeles för mycket om man är en liten människa). Det är lätt att ta sig överallt med spårvagn, och köper man ett säsongskort kan man ta sig ända till Frankrike med tåg om man så vill. 

Idag tog jag och min franska vän Alex en rehab-dag med glass och bio. Glassen var det godaste jag ätit och bion var det konstigaste jag varit med om. Det som var menat som ett ambitiöst försök att lyssna till lite tyska slutade med en fransk film, där de inte pratade alls. Merde! Och nu vill jag aldrig ha barn. Och jag rekommenderar inte Babies.
Min skola :)
Auf Wiedersehen!

MN


Kommentarer
Postat av: Carolina

Haha du är så konstig och underbar att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Och dessutom har Håkan och jag gjort slut. Jag fattar verkligen ingenting. Det var på mitt initiativ men nu går jag omkring med kräkkänslor hela tiden och magen är inte detsamma. Det är konstigt vad hjärnan kan ställa till det för resten av kroppen. Varför är du inte hemma nu? Auf Wiederhören?

2010-09-12 @ 22:30:08
Postat av: Elin

Du är bara underbar, vet du det? :D

2010-09-15 @ 18:44:13
Postat av: Morsan

Först och främst: man skall aldrig dricka mer än man är lång (det rinner liksom över då)

Och sedan kommer det att blir hårdträning i tyska när du kommer hem!

2010-09-16 @ 11:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0